Lena
Egede
Cand.it., censor og ekspert i inddragelse af
brugere i digitale processer
Det er fint at få en konsulent ud og udføre en brugerundersøgelse. Men det har ofte overset værdi at dele og udbrede viden om brugerne i organisationen. Derfor elsker jeg at lave workshops, undervisning, design sprints og talks med mere.
Jeg leverer
Highlights fra mit arbejdsliv
Som ejer af mit eget firma kan jeg sætte barren, hvor jeg ønsker. Og den ligger højt:)
2016 –
Som censor på danske universiteter opdaterer jeg min viden, får indblik i trends og holder mit metodeapparat vedlige.
2018 –
Erfaring med at opbygge en bureauafdeling og den sælgende og administrative del. Fik et mindre vandfaldspræget syn på webudvikling og var medskaber af firmaets nye, mere agile og samarbejdende udviklingsmodel.
2014 – 2016
Nye UX-metoder kom i min værktøjskasse sammen med læringer fra tætte samarbejder med kolleger med andre fagligheder og kunder i nye brancher.
2013 – 2014
Smagsprøve på livet som selvstændig konsulent.
2012 – 2013
Erfaring med til at bygge en start-up op – og med ALLE dele af at drive en virksomhed.
2011 – 2012
Som den første UX’er, der blev ansat i TDC ved jeg, hvor meget det kræver at vende en stor organisation i en mere brugerdrevet retning. Jeg lærte, hvor tæt brugerundersøgelser bør hænge sammen med forandringsledelse hvis undersøgelsernes findings skal have gennemslagskraft.
2008 – 2011
Erhvervslivet var ikke helt klar til UX’ere. Jeg blev derfor ansat til at analysere webstatistik og fik tiltusket mig til at holde tænke-højt-tests og derved vist ledelsen værdien af kvalitative brugerundersøgelser. Mit næste job i TDC skabte jeg derfor selv.
2006 – 2008
Jeg kørte Danmark tyndt for at forstå hverdagen for en postmedarbejder som en del af digitaliseringen af deres arbejdsgange.
2005 – 2006
Dette studiejob viste mig kompleksiteten – og musklerne – i den offentlige sektor. Jeg var med til at launche Virk.dk.
2003 – 2005 (deltid)
Jeg blev ansat til at opstarte en avissektion for ITU’s studerende og startede undervejs et nyt digital medie, fordi jeg syntes det manglede.
2002 – 2003 (deltid)
Mit fokus
Jeg er ekspert i at sikre, at de relevante brugere kan – og vil – bruge digitale produkter. Det sker ikke ved kun at fokusere på slutbrugeren. Udviklere, designere og ledelse spiller alle en rolle. Jeg hjælper og inspirerer derfor gerne hele teamet til at holde øjnene på den rette bold: brugeren.
Min erfaring fortæller mig, at små iterationer, hvor brugerfeedback og ny viden indsamles og anvendes er det mest effektive.
Min tilgang er praktisk og pragmatisk. Uanset budget, så kan jeg hjælpe med at involvere brugere på en effektiv måde
Se mere på min profil på LinkedIn eller se cases på opgaver, jeg har udført.
Jeg holder også talks, workshops, faglige oplæg, design sprints og teambuilding med UX som omdrejningspunkt.