Lena
Egede

Cand.it., censor og ekspert i inddragelse af
brugere i digitale processer

Min tilgang er praktisk og pragmatisk. Uanset budget, så kan jeg gøre jer klogere på, hvordan I involverer brugere på en effektiv måde

Mit fokus

Jeg er ekspert i at sikre, at de relevante brugere kan og vil bruge digitale produkter. Det sker ikke ved kun at fokusere på slutbrugeren. Udviklere, designere og ledelse spiller en vigtig rolle. Min erfaring fortæller mig, at små iterationer, hvor brugerfeedback og ny viden når frem til både udviklere og ledelse er det mest effektive.

Jeg hjælper og inspirerer derfor gerne hele teamet til at holde øjnene på den rette bold; brugeren. Jeg har mere end 10 års erfaring med brugertests. Ofte hjælper jeg mine kunder godt i gang og så overtager de selv, når de er klar.

Jeg bliver også kaldt: service designer, user experience specialist, UX strategist, user researcher, usability specialist, UX designer eller informationsarkitekt.

Lena i lyd – Podcast
I 2018 blev jeg bedt om at deltage i podcast-serien “Why UX”. Jeg deler viden om metode, hvordan jeg ser fremtiden for UX og hvordan jeg fandt min egen vej ind i UX-verdenen: Podcast “Why UX – featuring Lena Egede” (24 min.)

Highlights fra mit arbejdsliv

Medlem af Censorkorpset for Informationsvidenskab og Interaktive Medier
Som censor på danske universiteter opdaterer jeg min viden, får indblik i trends og holder mit metodeapparat vedlige.
2018 –
Ejer af UX factor
Som ejer af mit eget firma kan jeg sætte barren, hvor jeg ønsker. Og den ligger højt:)
2016 –
Head of UX – Peytz & Co
Erfaring med at opbygge en bureauafdeling og den sælgende og administrative del. Fik et mindre vandfaldspræget syn på webudvikling og var medskaber af firmaets nye mere agile og samarbejdende udviklingsmodel.
2014 – 2016
Senior UX konsultant – Peytz & Co
Nye UX-metoder kom i min værktøjskasse sammen med læringer fra tætte samarbejder med kolleger med andre fagligheder og kunder i nye brancher.
2013 – 2014
Freelance UX konsultant
Smagsprøve på livet som selvstændig konsulent.
2012 – 2013
Senior Eyetracking konsultant – Eyefact
Erfaring med til at bygge en start-up op – og med ALLE dele af at drive en virksomhed.
2011 – 2012
User Experience Lead – TDC Online
Som den første UX’er, der blev ansat i TDC ved jeg, hvor meget det kræver at vende en stor organisation i en mere brugerdrevet retning. Jeg lærte, hvor tæt brugerundersøgelser bør hænge sammen med forandringsledelse hvis undersøgelsernes findings skal have gennemslagskraft.
2008 – 2011
Webanalytiker – TDC
Erhvervslivet var ikke helt klar til UX’ere. Jeg blev derfor ansat til at analysere webstatistik og fik tiltusket mig til at holde tænke-højt-tests og derved vist ledelsen værdien af kvalitative brugerundersøgelser. Mit næste job i TDC skabte jeg derfor selv.
2006 – 2008
Webkonsultant – Post Danmark
Jeg kørte Danmark tyndt for at forstå hverdagen for en postmedarbejder som en del af digitaliseringen af deres arbejdsgange.
2005 – 2006
Projektassistent, Virk.dk – Erhvervsstyrelsen
Dette studiejob viste mig kompleksiteten – og musklerne – i den offentlige sektor. Jeg var med til at launche Virk.dk.
2003 – 2005 (deltid)
Redaktør og journalist – IT-Universitet
Jeg blev ansat til at opstarte en avissektion for ITU’s studerende og startede undervejs et nyt digital medie, fordi jeg syntes det manglede.
2002 – 2003 (deltid)

Se mere på min profil på LinkedIn eller se cases på opgaver, jeg har udført.

Jeg holder også talks, workshops, faglige oplæg, design sprints og teambuilding med UX som omdrejningspunkt.

Jeg leverer

  • Undervisning i UX til I selv kan
  • Afklarende workshop – hvad skal der laves?
  • Kreative workshops – hvordan laver vi det?
  • Design sprints
  • Teambuilding
  • Informationsarkitektur
  • Skitser og prototyper
  • Personas
  • Brugerrejser
  • Små, agile brugerundersøgelser fx hallway-tests eller Preely-tests
  • Brugertests og -interviews
  • …ideer til, hvordan I involverer brugere på en optimal måde i netop jeres projekt

Som en enkeltstående opgave eller som en del af jeres team

Kontakt

Jeg tilbyder afklaring af, hvordan I involverer brugere på en effektiv måde i netop jeres projekt